مدیریت فناوری اطلاعات

ارائه مقالات مدیریت و فناوری اطلاعات، پسوردهای دانشگاه ها ( sciencedirect, IEEE,Emerald, Proquest )، کنفرانس ها و عمره دانشجویی

مدیریت فناوری اطلاعات

ارائه مقالات مدیریت و فناوری اطلاعات، پسوردهای دانشگاه ها ( sciencedirect, IEEE,Emerald, Proquest )، کنفرانس ها و عمره دانشجویی

نقش معماری در توسعه سیستم های اطلاعات استراتژیک

http://www.iust.ac.ir/files/karafarini/mouse.jpg



مولف: دکتر شعبان الهی و مسعود باقری
موضوع: مدیریت فناوری اطلاعات / معماری سازمانی
سال انتشار(میلادی): 2004
وضعیت: تمام متن
منبع: اولین سمینار مدیریت فن آوری اطلاعات
تهیه و تنظیم: پایگاه مقالات علمی مدیریت  www.SYSTEM.parsiblog.com
چکیده: در این مقاله ابتدا توضیح مختصری از معماری سیستم خواهیم داشت و در ادامه به تشریح واهمیت معماری برای سیستمهای اطلاعات استراتژیک خواهیم پرداخت. همچنین یک مدل جهت تهیه معماری سیستمهای اطلاعات استراتژیک ارایه شده که اجزاء آن یعنی برنامه ریزی استراتژیک فنآوری اطلاعات ،برنامه ریزی سیستم های اطلاعات استراتژیک و نوع پشتیبانی سیستم های اطلاعات استراتژیک بصورت مختصر توضیح داده خواهد شد . و در پایان هم یک مدل برای فرایند طراحی سیستم های اطلاعات استراتژیک همرا با تاکید بر معماری سیستم های اطلاعات استراتژیک ارائه و اجزاء آن تشریح خواهد شد.
کلمات کلیدی : سیستم های اطلاعات استراتژیک - معماری سیستم - برنامه ریزی استراتژیک فنآوری اطلاعات -برنامه ریزی سیستم های اطلاعات استراتژیک.



مقدمه
امروزه مدیران ارزش رقابتی و استراتژیکی سیستم‌های اطلاعاتی را در سازمان ها بخوبی تشخیص می‌دهند. در میان سرمایه‌های یک سازمان اعم از نیروی انسانی، سرمایه‌های مالی، ماشین‌آلات و تجهیزات، اطلاعات با ارزش‌ترین آنهاست و این مسأله به‌این دلیل است که تمام امکانات فیزیکی و محیطی از طریق اطلاعات توجیه می‌شوند.  اطلاعات می تواند بصورت استراتژیکی مورد استفاده قرار گیرد و امتیازات قابل رقابت برای سازمان کسب کند یا زمینه‌های رقابت را بین سازمان‌ها تغییر دهد و امتیازات قابل توجهی برای سازمان کسب کند و زمینه‌های رقابت را بین سازمان‌ها گسترش دهد. همانطور که امروزه در جهان شاهد هستیم، استفادة بهینه از اطلاعات است که صنایع را متحول ساخته و فرصت‌های جدید بازرگانی را برای آنها پدید می‌آورد. لذا ضروری به نظر می رسد که یک سازمان باید بتواند سیستم  اطلاعاتی را ایجاد کند تا قادر باشد نیازهای اکثریت را در درون سازمان برآورده‌ سازد و بتواند برنامه ها و استراتژی های سازمان را پشتیبانی نماید.
ازطرفی تجربه علوم مختلف و بخصوص علوم مهندسی ثابت کرده است که عامل هایی نظیر ابعاد، پیچیدگی و قابلیت گسترش نیازمندی های خاص، مهمترین پارامترهای تصمیم گیری در رابطه با لزوم هر نوع معماری به حساب می آیند. به عبارت دیگر هر جا که نیاز به طراحی موجودیت (Entity) یا سیستمی (System) باشد که ابعاد یا پیچیدگی آن از یک حد معین فراتر رفته، یا نیازمندیهای خاصی را برآورده نماید، نگرشی همه جانبه را لازم خواهد داشت که در اصطلاح به آن "معماری " گفته می شود. معماری ترکیبی است از علم، هنر و تجربه که در رشته هایی نظیر ساختمان دارای قدمتی چند هزار ساله است. سیستم های متکی بر حیطه فنآوری اطلاعات نیز در مواجه با پیچیدگی های روزافزون و رشد سریع سیستم های اطلاعاتی و فنآوری اطلاعات ناگزیر از حرکت به سمت "معماری" بوده است. این امر، هر چند با اندکی تأخیر ولی با قوت و سرعت شروع شده و مباحث مربوط به آن به مرحله کاربردی رسیده است.

ادامه مطلب ...

دانشجو در کشورهای مختلف دنیا

http://www.iran-goftogoo.com/forums/uploads/post-443-1138643267.jpg


ژاپن: به شدت مطالعه می‌کند و برای تفریح روبات می‌سازد!

---------------------------------------------------------------------------

ادامه مطلب ...

SUNY Fredonia ( Daniel A. Reed Library ) edu

http://www.neabigread.org/images/communities/SUNYFredonia_logo.jpg

https://login.dbsearch.fredonia.edu:2443/login

با توجه به منقضی شدن پسوردهای قبلی

یوزر نیم و پسورد در قسمت نظرات
ادامه مطلب ...

هشدار اداره امنیت فن‌آوری اطلاعاتی آلمان پیرامون اینترنت اکسپلور

http://blog.4webby.com/img/Post/10/internet_explorer_7_logo.jpg


در مرورگر “اینترنت اکسپلورر” کمپانی مایکروسافت، اشکالات امنیتی مشاهده شده است. به عقیده کارشناسان دولتی آلمان، کاربران اینترنتی فعلا نباید از این مرورگر شرکت مایکروسافت استفاده کنند.

آسیب‌پذیری امنیتی در “اینترنت اکسپلورر” فرصت خوبی را به دست هکرها داده است.

بنابر گزارشات اداره امنیت فن‌آوری اطلاعاتی آلمان (BSI)، حفره‌های امنیتی برای هکرها امکان حمله ایجاد کرده و آنها در حال حاضر می‌توانند با سود جستن از آسیب‌پذیری موجود، وارد برنامه ویندوز کاربر مورد نظر شوند و کنترل کامپیوتر او را در دست گیرند. این مشکلات امنیتی، نسخه‌های ۶ ، ۷ و ۸ ” اینترنت اکسپلورر” در سیستم‌های عامل ویندوز اکسپی، ویستا و ویندوز ۷ را دربر می‌گیرد.

به گزارش دویچه وله، هنوز هیچ اقدامی در جهت ترمیم این آسیب‌پذیری امنیتی صورت نگرفته است. از این رو کارشناسان استفاده از مرورگرهای دیگر را توصیه می‌کنند. اداره BSI از شرکت مایکروسافت انتظار دارد که این ضعف امنیتی هرچه زودتر برطرف شود. بنا بر تحقیقات انجام شده از سوی این اداره، به کار بردن نسخه حفاظت شده‌ی “اکسپلورر” می‌تواند احتمال حمله را کمتر کند، اما قادر به جلوگیری کامل از حمله‌ی هکرها نیست. کاربران می‌توانند در حال حاضر از مرورگرهایی مانند “فایرفاکس”، “سفری” و “کروم” استفاده کنند.

این هشدار در پی حمله هکرها به شرکت‌های آمریکایی در چند روز گذشته اعلام شد. شرکت مایکروسافت گفته که از حفره‌های امنیتی موجود تا به حال برای حمله علیه کامپیوترهای خصوصی مورد سوء استفاده قرار نگرفته است، بلکه تنها برای حمله شرکت‌های خاصی از آنها استفاده شده است. اما این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد. زیرا با برملا شدن وجود حفره‌های امنیتی، خطر سوءاستفاده بیشتر می‌شود.

ایتنرنت اکسپلورر رایج‌ترین مرورگر مورد استفاده در جهان و در عین حال همواره هدف حمله خلاف‌کاران سایبری بوده است. شرکت مایکروسافت خود به کاربران توصیه می‌کند که تنها از نسخه محافظت‌شده اکسپلورر استفاده کنند. علاوه بر این، استفاده از مرورگرهای دیگر نیز می‌تواند راه‌حل خوبی برای در امان ماندن از حمله‌ی هکرها باشد.

فرانسه هشدار داد: کاربران از اینترنت اکسپلورر استفاده نکنند


ادامه مطلب ...