مدیریت فناوری اطلاعات

ارائه مقالات مدیریت و فناوری اطلاعات، پسوردهای دانشگاه ها ( sciencedirect, IEEE,Emerald, Proquest )، کنفرانس ها و عمره دانشجویی

مدیریت فناوری اطلاعات

ارائه مقالات مدیریت و فناوری اطلاعات، پسوردهای دانشگاه ها ( sciencedirect, IEEE,Emerald, Proquest )، کنفرانس ها و عمره دانشجویی

مگافون روسی مجوز ایجاد شبکه اپراتور سوم ایران را گرفت

روزنامه انگلیسی زبان ایرانی به نام تهران تایمز در تاریخ 9 آگوست 2009 اطلاع داد که مگافون مجوز ایجاد شبکه ارتباطاتی مطابق استاندارد جی اس ام ایران را دریافت کرده است. تهران تایمز این خبر را با منبع «پرس تی وی»منتشر کرد.


با وجود تکذیب خبر حضور مگافون در ایران از سوی مسوولان این شرکت
پرس‌تی‌وی: روسیه مجوز ایجاد شبکه ارتباطی جی اس ام در ایران را گرفت



سرمایه- حامد شفیعی
حذف بند الزام مشارکت خارجی در مزایده اپراتور سوم تلفن همراه در حالی از سوی کارگروه ساماندهی وضعیت اپراتور سوم مطرح و از سوی اعضای کمیسیون صنایع به تصویب می‌رسد که برخی از رسانه‌ها از ارائه مجوز اپراتور سوم تلفن همراه به شرکت مگافون روسی متعلق به همسر ولادیمیر پوتین(رئیس جمهور سابق روسیه) که یک شرکت ورشکسته است، خبر می‌دهند. گرچه حضور این شرکت و واگذاری پروانه اپراتور به مگافون از سوی رئیس کمیته مخابرات مجلس تکذیب شد اما رحمانی دیگر عضو کمیسیون صنایع از احتمال حضور این شرکت روسی در برگزاری مجدد مزایده خبر داد.
در عین حال که هیچ مقام مسئولی خبر دیدار برخی از مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با مسئولان مگافون را تایید یا تکذیب نکرده و تا الان سکوت اختیار کرده‌اند، با این حال حتی با وجود محتمل دانستن حضور مگافون، براساس قوانین باید این شرکت، یک شریک ایرانی در قالب یک شرکت یا کنسرسیوم داشته و در مزایده شرکت کند و چنانچه بتواند موارد مورد نظر را ارائه دهد در این صورت خواهد توانست به عنوان اپراتور سوم در ایران فعالیت کند.

با این حال باید دید آیا همسر ولادیمیر پوتین(رئیس جمهور سابق روسیه) که نخست وزیر کنونی این کشور، می‌تواند برای بار دوم حضور خود در ایران را تثبیت کند؟
به باور کارشناسان در حال حاضر دیگر ناز روس‌ها در مزایده اپراتور سوم، خریدار نداشته و این شرکت بحران زده -که به گفته عده‌ای از مدیران سابق وزارت ارتباطات، یک طناب پوسیده است- توان پرداخت حق لایسنس (پروانه) و همچنین دیگر تعهدات مالی را ندارد زیرا این شرکت زمانی که ناگهان از حضور در مزایده کنار رفت، یکی از دلایل خود را عدم توان پرداخت مبالغ ارائه شده در مزایده بیان کرد اما چه شده که برای بار دیگر این اپراتور روسی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران شده، پرسشی است که از سوی مسوولان وزارت ارتباطات بی‌پاسخ مانده است.

آنچه امروز روی داد
چندی پیش یکی از سایت‌های داخلی وابسته به یکی از مقامات سابق وزارت امورخارجه به نام ایران دیپلماسی، خبر از حضور دوباره مگافون در ایران داد. خبری که به سرعت با بازتاب وسیعی در رسانه‌های داخلی و همچنین واکنش‌هایی از سوی برخی کارشناسان همراه بود.
علی مطهری رئیس کمیته مخابرات که به تازگی اقدام جدید کارگروه ساماندهی وضعیت اپراتور سوم را مبنی بر فراهم آوردن شرایط حضور بهتر شرکت‌های داخلی بدون الزام را بیان کرده بود بلافاصله به تکذیب خبر مگافون در ایران پرداخت. او در این باره می‌گوید: «من هم مانند شما خبر حضور مگافون را در رسانه‌ها خواندم که البته این نمی‌تواند صحت داشته باشد زیرا برای به دست آوردن اپراتور سوم باید در مزایده شرکت و شرایط فنی و مالی را داشته باشد. در عین حال که شریک ایرانی آن نیز باید معرفی شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «البته باید صحت و سقم این ماجرا را از وزارت ارتباطات جویا شد.» اما کمال محامدپور معاون سابق امور بین‌الملل وزارت ارتباطات پس از گذشت یک سال در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع صحت دارد، می‌گوید: «من در جریان مسائل مگافون نیستم و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است. چون من دیگر هیچ سمتی در وزارتخانه نداشته و هر چه می‌دانم هم آن است که در رسانه‌ها منتشر می‌شود.»
او ادامه می‌دهد: «بر اساس اسناد مزایده این شرکت باید توانمندی لازم از نظر فنی، فناوری و اقتصادی را داشته باشد و اینکه مگافون این شرایط را دارد، من نمی‌دانم.» با این حال براساس شنیده‌ها به نظر می‌رسد مدیران وزارت ارتباطات چندان بی‌تمایل به سپردن پروژه اپراتور سوم به اپراتورهای روسی نیستند و در این زمینه رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

اگرچه این خبر از سوی مقامات ایرانی نه تکذیب و نه تایید شد اما به فاصله اندکی از اعلام حضور مگافون برای شرکت در پروژه اپراتور سوم تلفن همراه مارینا بلاشیوا معاون مدیر روابط عمومی شرکت اپراتور تلفن همراه مگافون، روز یکشنبه خبر دریافت مجوز کار در ایران را تکذیب کرد. این در حالی است که ریانووستی به نقل از روزنامه انگلیسی زبان ایرانی به نام تهران تایمز در تاریخ 9 آگوست 2009 اطلاع داد که مگافون مجوز ایجاد شبکه ارتباطاتی مطابق استاندارد جی اس ام ایران را دریافت کرده است. تهران تایمز این خبر را با منبع «پرس تی وی»منتشر کرد. گفتنی است مگافون نام تجاری چند شرکت سهامی روسی - فنلاندی - سوئدی است که بزرگترین آنها عبارت است از: تله‌کام اینوست، سی تی موبایل، «تلیا- سونرا» شرکت فنلاندی سوئدی دو شرکت اول، هر یک مجموعه‌ای از شرکت‌های سهامی مختلفی هستند که با شرکت تلیا- سونرا در مجموع 10 شرکت هستند که تحت نام مگافون در سراسر روسیه فعالیت می‌کنند. فعالیت مگافون در عرصه جی اس ام در گستره فرکانس‌های 900 و 1800 مگاهرتز در سال‌های 2002 در روسیه شروع شد. پروانه کسب‌وکار این شرکت در روسیه 86 منطقه را در فدراسیون روسیه پوشش می‌دهد که در مجموع 143 میلیون نفر را دربرمی‌گیرد اما به گزارش رویترز شمار مشترکان این شرکت تا ابتدای سال 2008 بالغ بر 35 میلیون اشتراک بوده است.

آنچه در گذشته روی داد
بهار سال 86 نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی ایران برگزار شد و ولادیمیر پوتین که در آن زمان به عنوان رئیس‌جمهور روسیه در این نشست حضور داشت از همکاری‌ها و توافق‌های صورت گرفته میان دو رئیس دولت خبر داد. از طرفی همسر رئیس جمهوری سابق روسیه تصور این را نداشت که با ارائه مبلغ سه میلیارد دلاری نمی‌تواند در مزایده حضور داشته باشد. چرا که وجود شرکت اتصالات شرایط را برای او دشوار کرده بود. اما اپراتور تلفن همراه روسی به طور رسمی حضور خود در ایران را اعلام کرد. نشست خبری که در شامگاه بیست و سوم اردیبهشت ماه سال گذشته برگزار شد، مقامات شرکت روسی مگافون در نخستین رویارویی با رسانه‌ها، تصمیم خود برای سرمایه‌گذاری در ایران را بیان کردند.

در نشست خبری، محامدپور معاون سابق آموزش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هدف از حضور خود در نشست خبری را تشویق برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران عنوان کرد و اینکه می‌خواهد لزوم انتقال فناوری را به آنان- مدیران شرکت مگافون- یادآوری کند. همچنین کردزنگنه رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران که در مراسم حاضر شده بود به سخنرانی پرداخت اما براساس قوانین باید شریک ایرانی مگافون مشخص می‌شد و همین امر موجب کشمکش میان رسانه‌های حاضر در جلسه و مدیران شرکت مگافون و گردانندگان جلسه خبری شده که سعی داشتند شریک ایرانی شرکت مگافون را نامعلوم عنوان کنند.

اما اتفاق جالب این بود که دو مقام دولتی حاضر در جلسه، در میان سخنان خود، به مدیران مگافون «تبریک» گفتند که این کار باعث تعجب خبرنگاران شد اما به فاصله گذشت چند ماه، خبرگزاری ریانووستی به نقل از سرگی سالداتنکوف مدیرعامل مگافون اعلام کرد اپراتور تلفن همراه روسیه ممکن است به خاطر بحران مالی از ورود به بازار ارتباطات تلفن همراه ایران امتناع ورزد. مدیران مگافون شرایط را برای دریافت مجوز با توجه به اوضاع بحران مالی «بسیار پرهزینه» دانستند زیرا این اپراتور روسی برای دریافت مجوز کار در ایران باید 300 میلیون یورو پرداخت کند و همچنین سالانه به حداقل 15 درصد از درآمد شرکت زیرمجموعه خود در ایران را به دولت ایران ارائه دهد و سرانجام الکسی نیچیپورنکو مدیرکل مگافون اینترنشنال در مصاحبه ای با ریانووستی خبر از صرف نظر کردن این شرکت در مزایده داد. درج این عنوان که «امتناع مگافون از سرمایه گذاری در ایران: ما از انتظار خسته شدیم» تقریباً تکلیف همه را روشن کرد که این شرکت روسی در مزایده حضور نخواهد داشت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد